Post by Elsa on Sept 10, 2015 14:54:55 GMT 2
Syyskuun helpot tunnit
piirroshevosille
18.9 Mallaspurossa järjestetään peräti kaksi ratsastustuntia kaikentasoisille ratsastajille ja hevosille. Mukaan otetaan myös ulkopuoliset henkilöt, ja tällöin saat ottaa mukaasi oman hevosesi tai vastavuoroisesti voit lainata hevosta myös Mallaspuron tuntikatraasta.
Tunnin pitää tallin ratsastuksenopettajan sijainen Elsa. Tunnit ovat pienryhmä tunteja, joten osallistujia per tunti, otetaan maksimissaan 3. Ensisijaisesti mukaan otetaan Mallaspurolaiset, mutta muuten huomioidaan muutkin. Molemmista tunneista tulee viimeistään tuntipäivänä pohjatarina ja erilaisia kysymyksiä. Maksuksi tunnista kelpaa siis kysymyksiin vastaaminen, tarinan kirjoittaminen tunnin kulusta TAI kuvan piirtäminen tunnista. Kun olet maksanut tuntisi, kommentoin suoritustasi vielä yksityiskohtaisemmin.
18-19
Koulutunti, jossa tavoitteena on saada hevonen kulkemaan rennosti eteenpäin. Turhia temppuja ei aleta tekemään tämän päivän aikana vaan yritetään saada perusasiat kuntoon. Jos hevosesi on helposti rentoutuvaa sorttia, valmistaudu tekemään silti muutakin kuin istumaan satulassa.
1. Jonna OK!
2. Valma
3. Oliver OK!
Päivä oli ollut varsin sateinen, joten päätin suosiolla pitää tämän päivän molemmat tunnit maneesissa. Ensimmäisenä maneesiin saapuivat koulutuntilaiset ja heistä vain Jonna oli minulle vieras, joten alussa keskityin juttelemaan tämän kanssa, jotta pääsin perille hänen tasostaan. Pitkästä aikaa valvoin itse alkuverryttelyä, enkä antanut ratsastajien tehdä sitä itse. Jo alkukäyntien jälkeen kehotin tuntilaisia tekemään paljon kaarevia uria ja tarkastamaan, että hevoset kuuntelivat apuja. Vielä piti pitää puolipitkät ohjat hevosilla, mutta muuten hevosten piti liikkua aktiivisesti eteen. Turhia hötkyilyjä en kuitenkaan sietänyt. Jos hevonen meinasi karata ratsastajan alta, käskin ratsastajaa pysäyttämään hevosen. Jos hevonen ei pysynyt seisahduksessa aloillaan, käskin peruuttaa hevosta pari askelta. Vasta kun hevonen seisoi rauhallisesti aloillaan, sai jatkaa matkaa eteenpäin.
Ravissa keskityimme ensin tahdin rauhoittamiseen. Monet hevoset meinasivat ravailla aivan päättömästi eteen, joten pyysin kaikkia hidastamaan vauhtia kunnolla. Pelkästä ohjasta ei saanut jäädä vetämään, vaan piti uskaltaa käyttää jalkaakin. Käskin kaikkien tehdä päätyihin suuret voltit, eli ei ihan pääty-ympyrän kokoista. Pienemmät kaarteet saivat hevosetkin keskittymään käännöksiin paremmin. Kun kaikki hevoset kulkivat oikeasti rentona eteenpäin, pyysin kaikkia väistättämään hevosen takapäätä uralta sisälle päin. Se tehtävä meinasi aluksi näyttää tavalliselta väistöltä, mutta kun hevosten tahtia saatiin enemmänkin rauhoitettua, mutta samalla terävöitettyä, tehtävä alkoi onnistumaan useammaltakin.
Laukassa pyysin kaikkia ratsastamaan loivaa kaarevauraa. Samalla piti ajatella hevosen muotoa enemmän eteen alas kuin ylös. Myös hevosen liikkeen piti mennä enemmän eteen. Lyhyillä sivuilla taas piti koota laukkaa aivan lyhyeksi. Hevonen piti olla hallinnassa, sillä jos sen vauhtia ei hallinnut, ei hevonen rentoutuisi kovinkaan helposti. Laukassa ratsut rentoutuivat yllättävän nopeasti, kunhan keskityin vastavuoroisesti yhtä paljon ratsastajien rentouteen.
19-20
Estetunti, jossa mennään samalla periaatteella kuin edellisellä tunnilla. Estekorkeus pysyy matalana ja tärkeintä on saada hevoset menemään esteet puhtaasti, että rennosti yli.
1. Siri
2. Inna OK!
3. Rasmus
Estetunnille kasasin ainoastaan kaksi estettä. Se oli yksi ainoa pitkä linja, jonka päissä oli kaksi ristikkoa. Tämä tehtävä oli monesti vaativa hevoselle, joka innostui esteillä, koska esteen jälkeen oli vielä yksi este suoraan edessä. Tunti alkoi ratsastajien itsenäisellä alkuverryttelyllä. Välillä jouduin huomauttelemaan, että tunnin aihe oli rentous, sillä myös ratsastajat näyttivät varsin jännittyneiltä. Sainkin monesti neuvoa ratsastajia keskittymään omaan hengitykseensä. Kun ratsastajat olivat rentoja, myös hevosiin oli helpompi hakea rentoutta. Ensin käynnissä ylitettiin puomeja. Jos hevonen lähti kiireellä puomeja kohti, käännettiin voltteja niin kauan, että hevonen rentoutui. Kiihtyneessä mielentilassa en antanut ratsukoiden tulla puomeja edes näin hiljaisessa askellajissa.
Ravissa puomien ylitys jatkui samaan tapaan. Hevonen piti olla hallinnassa koko ajan ja piti keskittyä siihen, että hevonen pysyi rentona. Enemmän siis eteen alas ratsastusta. Pian nostinkin puomit ilmaan ja piti jatkaa samaa tehtävää. Alussa moni meinasi nostaa laukkaa, mutta sitten piti taas kääntää hevonen pois tehtävältä ja odottaa, että hevosen mieli on rento. Vauhdin piti olla koko ajan varsin hiljainen. Vasta kun kaikki suorittivat tehtävän rentona, nostin estekorkeutta ihan vähän vielä.
Laukassa sain vauhti olla hieman etenevämpää, mutta tahdin piti pysyä koko ajan samana. Esteiden väliin piti tulla hevosesta riippuen viisi tai kuusi laukka-askelta. Nyt en vaatinut alhaista muotoakaan, mutta jos hevonen hätäili, ei estettä ylitetty. So simble.
TUNNIT TULLEET; Saatte henkilökohtaisen kommentin itsellenne, kunhan olette ensin maksaneet tunnin!
Huomioithan, että kommenttisi tulee maksusi kanssa samaan viestiin!
Kysymykset molemmille tunneille:
1. Millaisessa mielentilassa hevosesi oli tunnin alussa, ennen minkään tehtävän tekemistä?
2. Entä miten Elsan hyvä päivä vaikutti opettamiseen. Meinasiko opetus lipsua välillä jopa liian helpoksi, vai pitikö opettaja tiukkaa linjaa sinusta yllä?
3. Kaikki hevoset saatiin tunnin aikana rennoksi, mutta veikö se oman hevosesi kohdalla hyvinkin kauan?
4. Meinasiko sinulla mennä hermot kertaakaan?
5. Molempien tuntien aikana ukkonen jyrähteli pariin kertaan. Mitä hevosesi reagoi siihen ja joutuiko Elsa jopa auttamaan sinua hevosesi rauhoittamisessa?
6. Ratsastajia oli hankalin saada rennoksi, mikä sinun rentoutumistasi vaikeutti?
(Kysymyksiin olisi suotavaa vastata pidemmin kuin "Kyllä" tai "ei")
Tehtävät tunneilla helppoja, mutta varaudu silti kunnon pilkunviilaukseen. Osallistuminen alle, muodossa: Osallistutko molemmille tunneille vai ainoastaan toiselle? - Nimesi - Ratsusi nimi (jos hevonen ei asu Mallaspurossa, linkitä sivut!) - Kerro omasta ratsastustaustastasi ja mitä virheitä sinulla yleensä on
Tunnin pitää tallin ratsastuksenopettajan sijainen Elsa. Tunnit ovat pienryhmä tunteja, joten osallistujia per tunti, otetaan maksimissaan 3. Ensisijaisesti mukaan otetaan Mallaspurolaiset, mutta muuten huomioidaan muutkin. Molemmista tunneista tulee viimeistään tuntipäivänä pohjatarina ja erilaisia kysymyksiä. Maksuksi tunnista kelpaa siis kysymyksiin vastaaminen, tarinan kirjoittaminen tunnin kulusta TAI kuvan piirtäminen tunnista. Kun olet maksanut tuntisi, kommentoin suoritustasi vielä yksityiskohtaisemmin.
18-19
Koulutunti, jossa tavoitteena on saada hevonen kulkemaan rennosti eteenpäin. Turhia temppuja ei aleta tekemään tämän päivän aikana vaan yritetään saada perusasiat kuntoon. Jos hevosesi on helposti rentoutuvaa sorttia, valmistaudu tekemään silti muutakin kuin istumaan satulassa.
1. Jonna OK!
2. Valma
3. Oliver OK!
Päivä oli ollut varsin sateinen, joten päätin suosiolla pitää tämän päivän molemmat tunnit maneesissa. Ensimmäisenä maneesiin saapuivat koulutuntilaiset ja heistä vain Jonna oli minulle vieras, joten alussa keskityin juttelemaan tämän kanssa, jotta pääsin perille hänen tasostaan. Pitkästä aikaa valvoin itse alkuverryttelyä, enkä antanut ratsastajien tehdä sitä itse. Jo alkukäyntien jälkeen kehotin tuntilaisia tekemään paljon kaarevia uria ja tarkastamaan, että hevoset kuuntelivat apuja. Vielä piti pitää puolipitkät ohjat hevosilla, mutta muuten hevosten piti liikkua aktiivisesti eteen. Turhia hötkyilyjä en kuitenkaan sietänyt. Jos hevonen meinasi karata ratsastajan alta, käskin ratsastajaa pysäyttämään hevosen. Jos hevonen ei pysynyt seisahduksessa aloillaan, käskin peruuttaa hevosta pari askelta. Vasta kun hevonen seisoi rauhallisesti aloillaan, sai jatkaa matkaa eteenpäin.
Ravissa keskityimme ensin tahdin rauhoittamiseen. Monet hevoset meinasivat ravailla aivan päättömästi eteen, joten pyysin kaikkia hidastamaan vauhtia kunnolla. Pelkästä ohjasta ei saanut jäädä vetämään, vaan piti uskaltaa käyttää jalkaakin. Käskin kaikkien tehdä päätyihin suuret voltit, eli ei ihan pääty-ympyrän kokoista. Pienemmät kaarteet saivat hevosetkin keskittymään käännöksiin paremmin. Kun kaikki hevoset kulkivat oikeasti rentona eteenpäin, pyysin kaikkia väistättämään hevosen takapäätä uralta sisälle päin. Se tehtävä meinasi aluksi näyttää tavalliselta väistöltä, mutta kun hevosten tahtia saatiin enemmänkin rauhoitettua, mutta samalla terävöitettyä, tehtävä alkoi onnistumaan useammaltakin.
Laukassa pyysin kaikkia ratsastamaan loivaa kaarevauraa. Samalla piti ajatella hevosen muotoa enemmän eteen alas kuin ylös. Myös hevosen liikkeen piti mennä enemmän eteen. Lyhyillä sivuilla taas piti koota laukkaa aivan lyhyeksi. Hevonen piti olla hallinnassa, sillä jos sen vauhtia ei hallinnut, ei hevonen rentoutuisi kovinkaan helposti. Laukassa ratsut rentoutuivat yllättävän nopeasti, kunhan keskityin vastavuoroisesti yhtä paljon ratsastajien rentouteen.
19-20
Estetunti, jossa mennään samalla periaatteella kuin edellisellä tunnilla. Estekorkeus pysyy matalana ja tärkeintä on saada hevoset menemään esteet puhtaasti, että rennosti yli.
1. Siri
2. Inna OK!
3. Rasmus
Estetunnille kasasin ainoastaan kaksi estettä. Se oli yksi ainoa pitkä linja, jonka päissä oli kaksi ristikkoa. Tämä tehtävä oli monesti vaativa hevoselle, joka innostui esteillä, koska esteen jälkeen oli vielä yksi este suoraan edessä. Tunti alkoi ratsastajien itsenäisellä alkuverryttelyllä. Välillä jouduin huomauttelemaan, että tunnin aihe oli rentous, sillä myös ratsastajat näyttivät varsin jännittyneiltä. Sainkin monesti neuvoa ratsastajia keskittymään omaan hengitykseensä. Kun ratsastajat olivat rentoja, myös hevosiin oli helpompi hakea rentoutta. Ensin käynnissä ylitettiin puomeja. Jos hevonen lähti kiireellä puomeja kohti, käännettiin voltteja niin kauan, että hevonen rentoutui. Kiihtyneessä mielentilassa en antanut ratsukoiden tulla puomeja edes näin hiljaisessa askellajissa.
Ravissa puomien ylitys jatkui samaan tapaan. Hevonen piti olla hallinnassa koko ajan ja piti keskittyä siihen, että hevonen pysyi rentona. Enemmän siis eteen alas ratsastusta. Pian nostinkin puomit ilmaan ja piti jatkaa samaa tehtävää. Alussa moni meinasi nostaa laukkaa, mutta sitten piti taas kääntää hevonen pois tehtävältä ja odottaa, että hevosen mieli on rento. Vauhdin piti olla koko ajan varsin hiljainen. Vasta kun kaikki suorittivat tehtävän rentona, nostin estekorkeutta ihan vähän vielä.
Laukassa sain vauhti olla hieman etenevämpää, mutta tahdin piti pysyä koko ajan samana. Esteiden väliin piti tulla hevosesta riippuen viisi tai kuusi laukka-askelta. Nyt en vaatinut alhaista muotoakaan, mutta jos hevonen hätäili, ei estettä ylitetty. So simble.
TUNNIT TULLEET; Saatte henkilökohtaisen kommentin itsellenne, kunhan olette ensin maksaneet tunnin!
Huomioithan, että kommenttisi tulee maksusi kanssa samaan viestiin!
Kysymykset molemmille tunneille:
1. Millaisessa mielentilassa hevosesi oli tunnin alussa, ennen minkään tehtävän tekemistä?
2. Entä miten Elsan hyvä päivä vaikutti opettamiseen. Meinasiko opetus lipsua välillä jopa liian helpoksi, vai pitikö opettaja tiukkaa linjaa sinusta yllä?
3. Kaikki hevoset saatiin tunnin aikana rennoksi, mutta veikö se oman hevosesi kohdalla hyvinkin kauan?
4. Meinasiko sinulla mennä hermot kertaakaan?
5. Molempien tuntien aikana ukkonen jyrähteli pariin kertaan. Mitä hevosesi reagoi siihen ja joutuiko Elsa jopa auttamaan sinua hevosesi rauhoittamisessa?
6. Ratsastajia oli hankalin saada rennoksi, mikä sinun rentoutumistasi vaikeutti?
(Kysymyksiin olisi suotavaa vastata pidemmin kuin "Kyllä" tai "ei")
Tehtävät tunneilla helppoja, mutta varaudu silti kunnon pilkunviilaukseen. Osallistuminen alle, muodossa: Osallistutko molemmille tunneille vai ainoastaan toiselle? - Nimesi - Ratsusi nimi (jos hevonen ei asu Mallaspurossa, linkitä sivut!) - Kerro omasta ratsastustaustastasi ja mitä virheitä sinulla yleensä on