Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Nov 23, 2010 20:12:42 GMT 2
23.11.2010 Pitkästä aikaa tallilla Juoksin koko matkan tallille, Teresian karsinalle asti. Avasin sen pikaisesti, ja hyppäsin kiinni tamman kaulaan. ” Anna anteks teresia, etten oo käyny täällä yli viikkoon. Mulla on kamalasti kokeita ja muita hommia. Oon niin laiska etten oo jaksanu tänne asti raahautua. Mutta... sä tiiät et oot tärkee, ja en päästä susta irti vielä pitkään aikaan!” Sanoin hoitsulleni melkein kyyneleet silmissä. Kokosin itseni, ja aloin sukia tamman kaunista ja kiiltävää karvaa, pitkin ja tasaisin vedoin. Seisoin siinä paikoillani pitkään ja hartaasti harjaamassa Teresiaa, kunnes havahduin, kun selkääni koputettiin. ” Suakin näkee” Lynn sanoi hymyillen. Käännähdin nopeasti, ja änkytin vastaukseksi: ”Juu... kiirettä pitää! Vastasin hieman nolona. ” Yritän ehtiä tänne vähän useammin tulevaisuudessa.”, jatkoin. ” Joo, ei se mitään, en mäkään oo ollu kauheen aktiivinen viime aikona” Lynn myönsi myös hieman nolona. Naurahdimme molemmat, ja aloin putsata Teresian kavioita. Lynn silitteli hetken Riaa, ennenkuin sanoi lähtevänsä takaisin tallihommiin. Nyökkäsin tytölle, ja pyysin häntä viemään samalla Teresian harjapakin talliin. Kiinnitin riimunnarun Teresian riimuun, ja talutin sen pihalle. Taluttelin tammaa hetken tallipihalla. Satoi lunta. Ria hyppeli liukkaalla tallipihalla, ja liukasteli vähän väliä. Nauroin innoissani, ja hölkkäsimme Teresian kanssa kentällä rinnakkain. Tamma pärskähteli kovasti, ja venytti kaulansa alaspäin. Pian siirryimme käyntiin, ja sitten pysähdyiimme. Taputin tammaa, ja lähdin taluttamaan sitä takaisin boksiin. Heitin sille loimen selkään, ja sanoin: ” Mun täytyy jo lähteä, mutta tulen huomenna uudelleen käymään, lupaan sen! Suljin karsinan, ja lähdin kotiin lumisateen saattelemana. Kröhöm... hieman lyhyt, mutta nappaan tästä nyt hoitomerkinnän. Ens kerralla tulee sitten se pidempi tarina!  Jade & Teresia ja Ria 11HM
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Nov 27, 2010 18:50:34 GMT 2
27.11.2010 Maasto retki Kävelin hieman väsyneenä kohti tallia. Olin pakoittautunut nousemaan ylös pöydän äärestä, ja lähteväni tallille liikuttamaan hoitsuani ensimmäistä kertaa selästäkäsin. Saavuin pihaan noin puoli neljän aikaan. Kävelin ensin talliin, ja jätin reppuni satulahuoneeseen. Sitten hain Teresian boksilta sen riimun ja lähdin tarhoille päin. Viheltelin hieman, ja tamma saapui rauhallisesti luokseni. Taputin stä kaulalle, ja sujautin riimun päähän. Ria seurasi meitä kiltisti, kun talutin Teresian talliin. Laitoin hepat tyhjään karsinaan ja suljin oven. Hain harjapakin karsinan eteen ja aloin riisumaan tamman loimea. Saatuani sen pois, otin pakista pölyharjan, ja harjasin Teresiasta pikaisesti kaikki pölyt pois. Sen jälkeen puhdistin vielä kaviot, ja harjasin pääharjalla hoitsuni siron pään. En selvittänyt häntää tai harjaa, sillä ne olivat jo valmiiksi ihan siistinä. Harjauksen jälkeen vein harjat takaisin satulahuoneeseen, ja kaappasin sieltä mukaani satulan, suitset ja suojat. Vein kaikki kamat karsinan eteen kuokkuun, mutta otin satulan käsiini, ja astuin karsinaan. Teresia katsoi minua hölmistyneenä, aivan kuin se ei olisi satulaa ennen nähnytkään. Menin tamman viereen, ja annoin sen nuuhkia satulaa ennen kuin nostin sen hepan selkään. Laskin satulavyön alas, ja kiinnitin sen tokavikoihin reikiin. Teresia oli rauhallisesti satuloinnin aikana, joten annoin sille pienen makupalan. Kävin hakemassa karsinan ulkopuolelta suitset. Pujahdin takaisin karsinaan, ja laitoin ohjat teresian kaulalle. Tamma heilutti ensin päätään, mutta otin sen napakasti syliini, pistin kuolaimet suuhun, ja vedin niskahihnan nopeasti korvien taakse. Kiinnitin remmit huolellisesti, ja pistin vielä suojat hepan jalkoihin. Taputin Teresiaa kaulalle, kun se oli ollut kiltisti laittaessani sille varusteita. Avasin karsinan oven, ja lähdin taluttamaan Teresiaa kentälle. Kentällä laskin jalustimet, kiristin vyötä ja ponnistin hepan selkään. Käskin Teresian käyntiin kevyellä pohkeen painalluksella. Tamma lähti rauhalliseen, mutta reippaaseen käyntiin. Olin ottanut myös Rian mukaan kentälle. se tutki lumikinosia ihmeissään. Teresian kaviot painautuivat lumea vasten. Otin ohjat tuntumalle muutaman kierroksen jälkeen ja aloin tehdä voltteja ja pysähdyksiä. Hoitsuni taivutti kaulaansa ja pärskähteli innoissaan. Hetken päästä otin hieman ravia. Teresia nosti jalkojaan korkealle paksussa lumuhangessa. Jarrutin sen taas käyntiin, ja ohjasin kohti maasto polkua. Teresia käveli pää ylhäällä tutkien ympäristöä. Pian olimmekin jo lumisella hiekkatiellä. Päätin ottaa pienen pätkän ravia, mutta Teresia innostui ja lähti laukkaamaan. Sain jarrutettua sen käyntiin, mutta se tekikin yllättäen pukin ja luisuin kaulalle. Ennen kuin ehdin tehdä mitään, Teresia pomppasi hieman pystyyn, niin että istuin taas satulassa. Tamma korskui kiihtyneesti, ja jalustimet heiluivat edes takaisin. Nappasin ne äkkiä jalkaan,ja annoin Teresialle laukkapohkeet. Oli ehkä paras kuluttaa sen energiaa hieman laukkaamalla, ettei se taas innostuisi. Hoitsuni pomppasi laukkaan, ja riuhtaisi ohjaa kädestäni. Kokosin ohjat takaisin, ja hidastin hetken kuluttua takaisin raviin. Pian jarrutin tamman käyntiin, ja ohjasin sen pienemälle polulle, joka kiemurteli peltojen välissä. Hetken kuluttua saavuimme määrän päähämme, Oitinlammen rannalle. Nousin alas Teresian selästä ja laitoin riimun sen suitsien päälle. Kiinnitin sen riimunnarulla harjauspuomiin kiinni. Silitin hieman innokasta Riaa, ja annoin molemmille pienet herkut. Sitten lähdin itse kotaan, ja sytytin tulen. Lämmittelin nuotion tuomassa lämmössä, ja otin repustani voileivät ja termospullon. Join kuumaa mehua ja mussutin leipää. kun olin syönyt, laitoin repun selkään, sekä sammutin tulen huolellisesti. Sen jälkeen menin ulos kodasta ja irroitin Teresian harjauspuomista. Nousin hepan selkään ja käskin tamman käyntiin. Pian ravailimme jo kohti Mallaspuron tallia. Otimme vielä muutamia laukka pätkiä, ennen kuin siirsiin Teresian käyntiin. Yhtäkkiä pusikosta pomppasi metsäjänis. Teresia tietenkin säikähti sitä ja hyppäsi ojaan siltä seisomalta. Naurahdin, rauhoittelin tammaa ja ohjasin sen takaisin tielle. Annoin Teresian ravailla tallipihaan asti, ja siirsin sen käyntiin tallille saavuttuamme. Ratsastin maneesiin, jossa ei ollut muita. Annoin hoitsulleni pitkät ohjat ja taputin sen kaulaa. Kymmenen minuutin päästä nousin selästä. Nostin jalustimet ja talutin tamman ja sen varsan talliin. Riisuin varusteet ripeästi, sillä minulla oli hieman kiire .Vein satulan, suitset ja suojat varuste huoneeseen, jossa Lynn mittaili rehuja hevosille. ”Moi, kuinkas teidän maastolenkki sujui?” Lynn kyseli. ”Ihan hyvin. Teresia tosin temppuili alussa ja oli aika innokas, sekä säikähti muutaman kerran.” Latelin Lynnille tapahtumista. ”Teresian tapaista!” Hän naurahti ja jatkoi: ”Missäs muuten kävitte pyörimässsä”? ”Oitinlammen rannalla”, vastasin innokkaasti hymyillen. ”Okei. Veisitkö Teresialle nää sen mössöt ja heinät?” Lynn kysäisi, kun laitoin varusteita paikoilleen. Otin ruuat mukaan ja palasin Teresian karsinalle. Se rupesi syömään heiniä samalla kun laitoin sille loimea. Taputin hepan kaulaa: ”Heippa tammuska. Nähdään taas pian.” Sitten suljin karsinan oven ja lähdin kotiin. Jade & Teresia ja Ria 12HM Olet tosiaan aloittanut hienosti Teresian (ja pikku-Riian) kanssa. Mukavan pitkä hoitotarina, jota oli kiva lueskella Riia on kasvanut jo huimasti ja oletettavaa on, että se muuttaa joulukuun puolivälin tienoilla pois Mallaspurosta. Se on alkanut jo vähän koetella tallilaisten kekseliäisyyttä: nykyään se uskaltautuu toisinaan tunkeutumaan omia aikojaan pois tarhasta omille tutkimusretkilleen. Ei se kauas lähde, kun mamma jää tarhaan, mutta olemme saaneet tehdä hommia muokataksemme rantatarhasta Riiankestävää. Teresia suhtautuu tyttärensä toilailuihin tyynesti ja mussuttaa mieluummin heinää varsaa silmällä pitäen kuin lähtee sen perään. Ah tätä varsa-arjen auvoa ja ihanuutta... - Lynn
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Dec 2, 2010 19:42:38 GMT 2
2.12.2010. juoksutusta
Seisoin Teresian karsinassa rapsuttamassa tamman päätä, ja juttelin sille lempeästi. ”Tiedätkös tammaseni, eilen alkoi joulukuu, ja se tarkoittaa, että tapahtuu paljon jänniä asioita.” naurahdin, kun Teresia kerjäsi herkkuja, ja rahnutti päätään minua vasten. Halasin hepan kaulaa, ja otin harjapakista kaviokoukun. Puhdistin tamman kaviot huolellisest lumi tilsoista, ja harjasin myös sen pään tarkasti. Suljin karsinan oven, ja hain tallista kapsonin. Puin sen Teresian päälle helposti, ja talutin tamman maneesiin. Jätin Rian tällä kertaa itsekseen karsinaan, että se oppisi olemaan yksin. Kohta se lähtisi jo pois täältä. Meinasin alkaa nyyhkyttämään, kun ajattelin moista. Onhan Ria välillä aivan mahdoton, mutta kyllä sitä silti ikävä tulee.
Maneesissa talutin Teresiaa muutaman kierroksen käynnissä uraa ympäri liina löysänä. Sen jälkeen otin sen pääty-ympyrälle. Tamma ei selvästi pitänyt juoksutuspiiskasta, koska kun näpäytin sillä hiekkaan, tamma nosti räväkän pukkilaukan. Rauhotin sen takaisin käyntiin, ja ajattelin opettaa Teresialle, ettei raippaa tarvinnut pelätä. Siinä meni aikaa ja hermoja, mutta onnistuin kun onnistuinkin rauhoittamaan tamman. Se ravasi kaula kaarella ympyrällä, pitkin, liidokkain askelin. Kosketin raipalla Teresian takapuolta, ja se nosti pehmeän laukan.muutaman minuutin jälkeen jarrutin tamman takaisin käyntiin, ja talutin sitä toiseen suuntaan ympäri maneesia käynnissä. Tamma puuskutti, mutta ei ollut kovin hikinen. Sen kuntoa tosin olisi alettava kohottamaan pikkuhiljaa.
Olin jälleen karsinassa silittelemässä Teresiaa ja Riaa. En huomannut, kuinka pieni tyttö oli ilmestynyt ovelle huomaamatta. ”Hei, kukas sä oot?” Kysyin häneltä ystävällisesti. ”Olen Emilia. Menen tuohon kohta alkavalle alkeistunnille teresialla.” tyttö vastasi. ”Okei, tarvitsetko apua?” Kysyin. Tyttö nyökkäsi varovasti, joten lähdimme hakemaan Teresian kamoja satulahuoneesta. Minä otin satulan, ja Emilia suitset. Palasimme karsinalle. Harjasimme hetken aikaa Teresiaa, koska tunnin alkuun oli vielä puolituntia. Kun kello oli varttia vaille, pistin tammalle satulan selkään, ja suitset päähän. Talutin sen maneesiin. Nostin pikkutytön selkään, ja hain riimunnarun naulakosta.
”Ja ravia!” Lynn huusi keskeltä maneesia. Hoputin tamman raviin. Tyttö pomppi hieman selässä, kun hoitsuni löntysti pitkin uraa. Harjoittelimme tunnin aikana vielä pysähdyksiä, laukannostoja ja voltteja. Teresia käyttäytyi oikein hienosti, ja olin siitä ylpeä. Tunnin loputtua kysyin Lynniltä, voisiko hän ottaa Teresialta varusteet pois, kun isäni odotti minua jo parkkipaikalla. Lynn sanoi voivansa, joten lähdin autoon.
Ja vielä tälläinen:
T empperamenttinen E mpivä (joskus) R akas hoitsuni E rinomainen ratsu S iisti I loinen A ina parhain
Jade & Teresia 13HM
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Dec 5, 2010 15:30:07 GMT 2
5.12.2010 Koulutreeniä Teresiaa karsinassa harjailin, Pian varusteet selkään nakkasin. Maneesiin tamman talutin, ja itseni selkään ponkaisin. Käyntiä uralle vaan, on koulutunti tulossa taas! Pian teresian laukkaan käsken, tamma vastaan ottaa käskyn. Kohta katolta lunta tippuu, Teresia melkein takamuksellensa istuu. Minä lannän maneesin hiekkaan, Teresia jatkaa pelästyneenä laukkaa. En sille vihainen koskaan olla voi, kun tamma on niin suloinen, oi! Jade & Teresia 14HM Kuva on k.a.m.a.l.a... Mutta siis, tein tähän pienen runon, jonka avulla ehkä ymmärrätte kuvasta jotain XD ( En jaksanu värittää ees tota kuvaa, ja se on suttunen. Tiedän olevani oikea runoilijan sielu. ;D) Attachments:
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Dec 8, 2010 18:25:58 GMT 2
8.12.2010 Esteitä
Etenin rauhallista käyntiä uralla pitkin ohjin. Teresia vaikutti pirteältä jo alkukäynneissä, ja pärskähteli innokkaasti. Olin ajatellut koittaa tänään hypätä hieman tammalla. Myös Cimilla oli ratsastamassa Jerellä samaa aikaa maneesissa, ja olimme rakentaneet pitkälle sivulle noin 50cm pystyn ja 60cm pystyn. Toiselle pitkälle sivulle olikin noussut 70cm okseri, jota Teresia vilkuili hieman epäröiden. Otin ohjat tuntumalle, ja ehdotin Cimillalle: ”Eiköhän aleta ravailemaan?” Tyttö nyökkäsi, ja siirsin tamman raviin. Aloin keventää rytmikkäästi, Teresian huiskiessa hännällään. Teresia ei olisi millään malttanut kuunnella pidätteitä, vaan paahtoi eteenpäin kaula pitkällään. Muutaman voltin, siirtymisen ja tempon vaihtelun jälkeen tamma oli jo paremmin kuulolla, joten siirsin sen käyntiin, ja annoin hepalle hetkeksi pitkät ohjat.
Kymmenen minuutin kuluttua keräsin ohjat taas takaisin tuntumalle, ja nostin kulmasta laukan. Teresia nosti hienon laukan ja parin kierroksen jälkeen ohjasin sen ristikolle. Hyppy suuntautui pitkälle, mutta kerkesin hyvin myötäämään. Ylitimme myös pystyn kevyesti. Teresian ollessa innokas, tulin sarjan vielä kertaalleen, ennen kuin siirsin hoitoheppani käyntiin. Tein hetkän kokoamista ja väistöjä, mutta teresia näytti olevan kiinnostunut enemmänesteistä kuin koulun vääntämisestä. Niimpäsiirsin sen uralle, ja napautin pohkeet tamman kylkiin. Teresia siirtyi raviin, ja nostin pitkän sivun alussa laukan. Ohjasin hepan ensin sarjalle, jonka se ylitti hienosti. Tein päätyyn ison ympärän, sillä tamma rupesi selvästi jo kuumenemaan. Ennen kuin ehdin huomatakkaan, lähestyimme isoa okseria. Teresia epäröi hieman, mutta napakasta pohkeestani hyppäsi kunnon ilmavaralla yli.
”Wow, Se oli hieno hyppy!” Cimilla huudahti innnoissaan. Nyökyttelin myöntävästi hymyillen ja taputin ylpeänä ravailevaa Teresiaa kaulalle. Hyppäsin vielä muutaman esteen, mutta koska Teresia näytti pian väsyvän, siirsin sen käyntiin. Hetken kuluttua, kun tamman hengitys oli tasaantunut, käänsin sen kaartoon, ja nousin selästä. Vedin jalustimet ylös, ja lähdin kohti karsinaa. Teresia esitti säikkyä, kun hyppi minne sattuu. ” Raaauhassaaa.... naurahdin tammalle, jonka silmän valkuaiset pyörivät villisti ympäri.
Selvisimme kuitenkin ilman sen kummempia katastrofeja karsinaan. Avasin satulavyön, ja vein satulan paikoilleen. Palasin takaisin karsinalle, ja riisuin tammalta suitset. Pesin kuolaimet huolellisesti, ja ristitin suitset, sekä ripustin ne paikkalleensa koukkuun. Otin harjapakista pölärin ja harjasin tarkasti kaikki pölyt pois hepan turkista. Puhdistin myös kaviot. Koska puhelimeni alkoi piristä, tiesin isän pian olevan tulossa hakemaan minua. Hyvästelin molemmat hepat, ja lähdin kotiin.
Jade & Teresia 15HM!
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Dec 13, 2010 19:29:00 GMT 2
13.12.2010 Perus hoitoa
Saavuin iloisin mielin Mallaspuroon. Menin heti tarkistamaan tallin ilmoitus taululta, olisiko Teresialla tänään tunteja. Huomasin sen olevan juuri tällä hetkellä tunnilla, joten otin karsinan siivous välineet mukaani ja lähdin talsimaan kohti boksia. Kiperä pakkanen pisteli ikävästi naamallani, kun lappasin lantaa talikolla kärryihin. Ne täyttäyvät nopeasti, joten lähdin viemään niitä lantalaan. Kippasin kärryt sinne ja vein tavarat takaisin paikoilleen talliin.
Päätin samalla ruokkia Teresian, joten laitoin heinää kärryihin ja otin mukaani sen mössöt, jotka olivat jo valmiina ämpärissä. Kippasin leseet kulhoon ja laitoin heinät lattialle. Sen jälkeen lähdin katsomaan tamman lopputuntia. Hoitsullani ratsasti nuori nainen, joka näytti jo aika kokeneelta. Teresia liikkui ripeästi. Pian Iisa käski kaikkien ottaa loppukäynnit. Kun ratsastajat käänsivät ratsunsa kaartoon, lähdin valmiiksi Teresian karsinalle päin. Pian nainen talutti tamman eteeni.
”Hei, ootko sä tän hepan hoitaja?” Nainen kysyi minulta. ”Joo!” Vastasin innokkaasti hänelle. ”Voisitko sä millään, kun mulla on hieman kiirus?” Tämä sanoi, ja ojensi ohjan päitä minulle. ”Tottakai.” Vatasin ja talutin tamman karsinaan. Nainen kiitti kovasti ja lähti autoonsa. Riisuin hoitsultani varusteet ja tartuin harjaan. Heppa pärskähteli välillä syödessään mössöjä. Pian kaukalo oli tyhjä, joten se siirtyi heiniensä kimppuun. Halasin tammaa, ja tajusin samalla, että olin hoitanut sitä tasan kasi kuukautta. Puhelin sille rauhallisesti puhdistaessani hepan kavioita. Otin karsinan ulkopuolelta loimen ja puin sen Teresian päälle.
Lähdin takaisin talliin, koska ajattelin puhdistaa varusteet. Otin ensin salulahuovan sekä -vyön lattialle, ja harjasin niistä irtokarvat irti. Sen jälkeen psin koko satulan satulasaippualla huolellisesti. Laitoin satulan takaisin ja otin suitset naulakosta. Raaputin lian irti kuolaimista kuumalla vedellä. Sen jälkeen purin suitset ja rasvasin kaikki osat. Päätin vielä harjata suojat, jotka olivat aivan hiekassa. Sain ne kumminkin puhdistettua, ja palasin takaisin Teresian karsinalle porkkanan kera.
Tamma nappasi porkkanan kevyesti kämmeneltäni. Se hörähti hiljaa, hengitys huuruten. Klipsautin riimunnarun kiinni riimuun, ja talutin hepan pihalle. Lähdon kävelemään Teresian kanssa kohti lumista metsäpolkua. oli kyvin hiljaista, ja joulun lähestyvän tunnelman saattoi aistia. Ilma oli raikas ja Teresia tanssahteli kävyesti paikoillaan. Käännyimme pian takaisin, koska kello oli jo paljon. Perillä tallilla vein hepan takaisin karsinaan. ”Heippa sitten tammaseni, nähdään taas pian.”Sanoin Teresialle, päästäessäni sen karsinaan. Rapsuttelin hoitsuani vielä hetken, ennen kuin isäni tuli hakemaan minua.
Jade & Teresia 16HM
tiedän... KÖKKÖ! -.- Ens kerralla koitan kirjustella jotain vähän parempaa.
|
|
|
Post by Lynn on Jan 2, 2011 12:25:19 GMT 2
2. tammikuuta - Iltakävelyllä Jade ja Teresia pienellä iltakävelyllä maastossa.
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Jan 2, 2011 18:09:01 GMT 2
Ihana tunnelmallinen kuva Lynn, kiitos! Yllätyin kun en ookkaan vähään aikaan hoitanut. Kirjotin nyt tarinan ton kuvan pohjalta.  2.1.2011 Iltamaasto Kävelin mallaspuroa kohti. En ollut käynyt tallilla pitkään aikaan, joten minua jännitti hieman. Saavuttuani tallille, kävin ensimmäiseksi tallissa hakemassa harjapakin. Huomasin samalla tuntilistasta, että Teresia oli menossa jatkotunnille, joka alkaisi puolen tunnin kuluttua. Lähdin kävelemään takaisin pihabokseille, jossa hoitsuni nuokkui karsinassaan. Avasin oven varovasti, ja astuin sisään karsinaan. Teresia luimisti ensin korviaan, koska ajatteli ilmeisesti pahaa tunkeilijoista. Tamman tunnistaessa minut, se kumminkin hörähti iloisesti ja puski minua päällään kumoon. Naurahdin ja annoin hepalle taskustani herkun. Se mutusti sokeripalan tyytyväisenä, kun otin siltä loimen pois ja aloin harjaamaan sitä. Pian ratsastaja saapuikin jo paikalle ja varustimme tamman yhdessä. Teresia luimi hiukan laittaessani sille satulaa, mutta lopetti kun olin saanut sen selkään. Kuiskutin tamman korvaan, että sen ei tarvitsisi mennä kuin yhdelle tunnille, ja sen jälkeen lähdettäisiin maastolenkille. Kuvittelin varmaan, mutta aivankuin Teresia olisi piristynyt, ja antoi tuntilaisen laittaa suitsetkin ongelmitta. Lähdin talliin hakemaan sieltä kottikärryjä ja talikkoa. Palatessani karsinalle, tyttö oli jo taluttanut Teresian maneesiin. Aloin lappaamaan lantaa tylsistyneenä kottareihin. Huomenna alkaisi taas koulu, ja kokeita ja läksyjä tulisi aivan liikaa. Pyrin karistamaan koulun mielestäni ja lähdin viemään kärryjä lantalaan. Kävin vielä satulahuoneessa kurkkaamassa, kun hoitajat viettivät siellä ilmeisesti jotain uudenvuoden kemuja. Muut ilahtuivat huomatessaan minut ja pyysivät mukaan. Vietinkin siellä tovin pelaillen ja juoden lämpöistä glögiä. Nappasin vielä piparin mukaani, ennenkuin lähdin maneesille. Siellä tunti olikin jo päättynyt, ja tyttö talutti Teresian karsinalle. Sanoin hänelle että olen menossa maastoon, niin tammaa ei tarvitse vielä purkaa. Tyttö nyökkäsi vaisusti ja lähti kävelemään parkkipaikalle. Nappasin viltin karsinan oven päältä ja asetin sen Teresian satulan taakse lämmikkeeksi. Talutin tamman pihalle, jossa Lynn oli juuri lähdössä hakemaan jotain heppaa tarhasta. Hän auttoi minut Teresian selkään pyynnöstäni. Lumi narskui kavioiden alla, kun ohjasin hoitsuni metsäpolulle. Silitin sen kaulaa, ja huokaisin jotenkin helpottuneesti. Etenimme pitkän matkaa käynnissä, kunnes puhelimeeni tuli tekstiviesti. Pysäytin tamman, ja kaivoin puhelimen taskustani. Viesti oli äidiltäni joka pyysi minua kotiin syömään. Käänsin Teresian takaisin tallia kohti. Nousin alas selästä tallin pihassa, ja hoidin tamman kuntoon karsinassa. Laitoin sille loimen, ja silittelin sen silkkistä kaulaa vielä hetken, ennen kuin suljin oven ja toivotin hoitsulleni vielä hyvää uutta vuotta. hieman hätäinen loppu, mutta tuli kiire pois koneelta. :/ Jade & Teresia 17 HM
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Jan 4, 2011 17:17:20 GMT 2
4.1..2011 Riehumista lumihangessa Harjailin Teresiaa iloisena karsinassa pitkin vedoin. Välillä silitin sen päätä ja annoin hepalle makupalan ajattelin etten vain lellisi tammaaa piloille, mutta tuskin sitä vaaraa olisi. Puhdistin tamman kaviot ja selvitin sen hännän, joka oli mukavilla takuilla. Laitoin harjat pakkiin, ja lähdin viemään niitä takaisin talliin. Tallissa vastaan tulivat Ansku ja Meeba. He moikkasivat minua kun kävelin satulahuoneeseen. Nappasin naulkosta Teresian suitset ja juoksin takaisin tamman karsinalle. Se hörisi ja tuuppi minua herkkujen toivossa. Työnsin tamman pään hellästi pois. Naureskellen pistin Teresialle suitset päähän, ja kiristin remmit. Sen jälkeen pistin kypärän päähän ja otin ohjat pois hepan kaulalta. Talutin sen kentälle, ja nousin paljaaseen hevosen selkään jakkaran päältä. Heti selkään päästyäni painan pohkeeni Teresian kylkiin. Se lähtee reippaaseen käyntiin. Pihalle juoksentelee joitain pikkulapsia, joita tamma katsoo epäröiden. Keräilen pikkuhiljaa ohjia käteen ja alan ravata uraa pitkin. Muutaman kierroksen jälkeen Teresia ei enää kestä mennä ravia, vaan yrittää joka toisella askeleella ryöstää laukalle. Pidätän sitä nauraen ohjista ja ohjaan innokkaan tamman pienelle voltille. Keskellä kenttää on enemmän lunta, joten Teresian on vaikeampi kiihdyttää vauhtia. Vaihdan suunnan, ja ravailen siihenkin kierrokseen uralla muutaman kierroksen, ennenkuin siirrän tamman käyntiin. Pyydän Ronjaa taluttelevaa Veronicaa pystyttämään kentälle muutaman esteen. Hän nyökkää ja vie Ronjan ensin talliin. Pian Veronica pystyttää keskelle kenttää 40cm pystyn, ja toiselle pitkälle sivulle 60cm ristikon. Huikkaan tytölle vielä, etten aio tulla alas täältä selästä. Hän naurahtaa ja sanoo että tämä on pakko ottaa talteen filmille. Otan ohjat taas takaisin tuntumalle, Veronican käynnistäessä kameraa. Nostan laukan Teresialla, joka heittää innoissan muutaman ilopukin. Pysyn hyvin selässä, ja ohjaan hoitsuni kohti pitkää sivua. Ponnistamme kevyesti ristikon yli, ja jatkamme matkaa laukaten kevyesti muutaman kierroksen. Sitten käännän pollen pystylle. Teresia hyppää innoissaan esteen puolen metrin ilmavaralla, ja heittää vielä pystysuoraan takajalat ilmaan. Yht´äkkiä tajuan olevani kaulalla, ja hihitän hervottomana hytkyen Teresian ravissa. Kapuan takaisin selkään, ja käsken Veronicaa korottaa ristikon pystyksi ja pystyn okseriksi. Vaihdan sillävälin suuntaa käynnissä ja alan ravailla pieniä pätkiä tehden ympyröitä. Teresia on jo sen verran väsynyt, ettei jaksa enää temppuilla. Ohjaan tamman pystylle, jonka hyppäämme hienosti. Veronica hymyilee yhteistyöllemme. Juuri kun olemme lähestymässä okseria, Teresia vetää jarrut pohjaan. Kapsahdan suoraan sivulta esteen toiselle puolen. Saan Teresian ohjasta helposti kiinni, ja Veronica punttaa minut takaisin selkään. Nauramme valtavasti ja meinaan sen takia tulla taas alas selästä. Nostan rauhallisen laukan ja hyppään vielä okserin puhtaasti yli, ennenkuin annan hoitsulleni pitkät ohjat ja siirryn käyntiin. Hetken käveltyämme käännyn keskelle ja pomppaan alas selästä. Taputan tammaa hyvästä suorituksesta, vaikka se hieman pirteä olikin. No, hyvä vaan, sillä parempi sekin kuin laiska. Hoidan Teresian pikaisesti, ja vien tarhaan. Suljen portin ja lähden hyppelemään kotiinpäin. Jade <3 Teresia 18HM ( Tätä tarinaa oli hauskaa kirjoitella  . )
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Jan 5, 2011 16:39:39 GMT 2
5.1.2011 Taluttelua Jade & Teresia 19HM Attachments:
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Jan 6, 2011 14:45:33 GMT 2
6.1.2011 Esteiden hyppelyä ( Mul on joku kauhee piirto vimma, täs nyt kumminki super lyhyt mini tarina plussana...) Kokosin maneesin esteradan jossa oli 50cm verryttely ristikko ympyrällä, 60cm pysty, 70cm okseri, ja vielä 80cm pysty. Laitoin vielä muutaman kavaletin toiselle pitkälle sivulle ennekuin hain varustetun Teresian karsinasta. Nousin selkään jä säädin jalustimet. Kiristin vielä reiän vyötä ja lähdin kävelemään tamman kanssa uralle pitkin ohjin. Hytkyin tamman käynnissä edes takaisin. Pian keräsin ohjat kätösiin ja aloin tehdä voltteja. Teresia tuntui hieman tahmealta, jotein irroittelin sitä hieman lisätyssä ravissa. Tein muutaman pysähdyksen ja aloin laukkailla pitkiä sivuja. Koitin myös laukasta käyntiin siirtymistä ja pysähdyksestä laukan nostoa. Ne sujuivat ihan hyvin kun tamma ensin vähän lämpeni avuille. Aloin hypätä jo verryttely ristikkoakin ja se onnistui hyvin. Teresia innostui hyppäämisestä ja teki ilmavia loikkia. Otin hetkksi pitkin ohjin käyntiä. Suunnittelin pienen radanja keräsin taas ohjat tuntumalle. Nostin päädyssä laukan ja hyppäsin ensin kavaletit.sitten käänsin tamman okserille Hoitsuni ylitti sen kevyesti, joten päätin koittaa korkeampaakin pystyä. Meille tuli ensin kielto, mutta yritimme uudestaan ja nyt se sujui jo paljon paremmin. Hyppäsin lopuksi pystyn, ja sen jälkeen vielä ristikon. Päätin tehdä vielä kerran puhtaan radan. Sen jälkeen otin loppuverkat. Ravasin puolipitkin ohjin voltteja ja kiemuroita. Tein pitkät loppukäynnit ja nousin selästä pois. Boksissa hoidin Teresian kuntoon. Laitoin sille vieä loimen päälle ja hieman heinää maahan. Taputin hoitoheppaani kaulalle ja suljin oven, sitten lähdin kotiin. Jade & Teresia 20HM Attachments:
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Jan 18, 2011 19:46:41 GMT 2
18.1.2011 Uusia hoitajia ja aloittelijoita
Kävelin iloisesti tallia kohti, kun en ollut käynyt siellä muutamaan viikkoon. Hoitaminen oli taas alkanut maistua, kiireinen silti koulussa olin. Saavuttuani pihaan suunnistin heti Teresian karsinalle. Matkani katkesi kuitenkin, kun joku tuli sanomaan minulle englanniksi jotain, että mistä löytäisi Trullin ja kuka olen. Menin aivan lukkoon, sillä englanti ei ollut parhaita aineitani, joten sönkötin jotain epävarmaa vastaukseksi. Tyttö tirskahti ja sanoi viimein suomeksi olevansa Trullin uusi hoitaja, ja kaipaisi siis pientä esittely kierrosta. Hymyilin iloisesti ja lähdin kohti Teresian karsinaa tyttö kannoillani. Avasin karsinan oven, ja päästin Saraksi esittäytyneen tytön tutustumaan tammaan. Meidän hetken aikaa tammaa rapsuteltuamme, se alkoi hieman kyllästymään, joten suljin oven haikeana, ja lupasin palata pian. Lähdimme kohti tallia, Trullin karsinalle, mutta se olikin tyhjä. Sanoin että Trulli olisi varmaankin ulkoilemassa, joten tutustutaan nyt talliin. Näytin Saralle muunmuassa varustehuoneen ja rehulan sijainnin.
Tyttö painoi paikat tarkasti mieleensä, ja seurasi minua kuin koiraa tallin pihalle asti.Kysyin hänen mielipidettään, ja samassa tyttö syöksyi tekemään lumipalloa, ja huusi, etä lumisota alkakoon! Olin kuitenkin nopeampi ja sain heitettyä Saraa naamaan. Hihkaisin huvittuneena, mutta iloni loppui siihen, kun minun niskaani lensi märkää loskaa. Hyppäsin Saran selkään ja kaadoin hänet vauhdilla lumihankeen. Siinä hetken taisteltuamme ja naurettuamme, päädyimme tasapeliin. ”Oli kiva tutustua, mutta aika rientää! Pitää mennä laittamaan Teresia valmiiksi talutustunnille. Voidaan lähteä joskus vaikka maastoon, jos haluat. Moikka!” sanoin Saralle. ”Juu, moikka! Tyttö sanoi ja lähti hakemaan Trullia tarhasta. Itse suunnistin hoitsuni karsinalle, jossa pieni tyttö seisoi äitinsä kanssa kypärä päässä. Moikkasin heitä, ja menin Teresian karsinaan harjan kanssa. Aloin harjata tammaa pehmeällä harjalla, ja annoin tytöllekkin harjan. Hänen äitinsä hymyili minulle hiukan hermostuneena. ”Teresia on ihan kiltti heppa, sitä ei tarvitse pelätä, sanoin huolettomasti.” Äiti rentoutui hieman ja katsoi kelloa. Se oli kuulemma 15 vaille 6, joten puhdistin kaviot, ja otin sen jälkeen satulan käsiini.
Heitin satulan pienen tamman selkään, joka ummisti silmiään kyllästyneenä. Kiristin satulavyön ja suoristin vielä huopaa ennen sitä. Nappasin naulasta suitset, ja laitoin ohjat kaulalle. Teresia haukotteli juuri sopivasti, ja sujautin kuolaimet tamman suuhun. Pujotin ohjat korvien taakse, ja kiristin remmit. Sen jälkeen annoin tytön taluttaa hepan maneesiin. Iisa sanoi, että tänään kokeiltaisiin ilman taluttajaa ratsastelua, joten menin kentän keskelle istuskelemaan muovituoliin katselemaan tuntia. Alkukäyntien jälkeen he alkoivat ravata lyhyitä sivuja, tyttö meni ihan hyvin, vaikka Teresia olikin hieman laiska. Pian se kumminkin piristyi, mutta liikkui silti vielä hieman jäykästi. Iisa laittoi kartioita toiselle pitkälle sivulle pujoteltaviksi. ”Alisa, ohjaa Teresiaa paremmin, se kompuroi nyt kartioihin... Hyvä tuo oli jo parempi suoritus! Ratsatajat saivat vielä laukata tunnin aikana, joten menin ottamaan Teresian ohjasta kiinni ja hoputin tamman laukkaan. Pian oli jo loppukäyntien aika, joten siirryin maneesin keskelle istumaan. Vein pian Teresian talliin, ja hoidimme sen yhdessä Alisan kanssa.
Tytön lähdettyä, heitin tammalle loimen selkään ja nappasin sen riimusta kiinni. Kiinnitin siihen narun, ja taluttelin tammaa hetken aikaa tallipihalla. Se seurasi minua hienosti, vaikka naru olikin koko ajan löysällä. Pian ajattelin, että kello oli jo aika paljon, joten vein tamman karsinaan. Päästin sen vapaaksi ja hellin sen silkin pehmeää turpaa pitkään. Pian havahduin haaveistani, joten otin riimun pois Teresialta ja moikkasin sitä vielä kerran, tamman syödessä iltaruokiaan. Suljin karsinan oven ja lähdin kotia kohti. Taas yksi ihana hoitokerta takana!
Jade & Teresia 21HM
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Jan 21, 2011 19:10:38 GMT 2
21.1.2011 Kouluratsastusta maneesissa
harjailin Teresiaa karsinassa, ja mietin mitä voisin tänään tehdä. Aivan kuin sara olisi osannut lukea ajatukseni, sillä hän hyppäsi karsinaan ja hihkaisi: ”Moi Jade! Mä pidän sulle koulutunnin maneesissa! Kunnon rääkkiä, hän sanoi ja virnisti. ”Ai moi. Juu, kayhän se, mä laitan tälle vaan varusteet, haluutko auttaa?” sanoin Saralle. Tyttö nyökkäsi ja otti ojentamani ohjat. Kahdestaan varustaminen kävikin ripeästi, ja olimme jo laittamassa jalkasuojia, kun Sara muisti, että hänen täytyy mennä laittamaan maneesiin kartioita valmiiksi. Hihittelin kiinnittäessäni suojien tarroja, ja nousin ylös seisomaan. Asetin kypärän päähäni, ja nappasin ohjat tamman kaulalta. Se pärisi kummissaan, kun ulkona satoi lunta. Maneesissa Sara jo laittoikin kartioita ja puomeja sinne sun tänne.
Kiristin satulavyön ja ponnistin kyytiin. Teresia pyöräytteli häntäänsä hermostuneena, ja sen korvat kääntyilivät lakaamatta. Sain kuin sainkin jalustimet säädettyä, Teresian säpsyilystä huolimatta. Pian hoitsuni kävelikin jo uralla, reipasta käyntiä pitkin ohjin. Sara näyttti saaneen kaiken valmiiksi, joten aloitti: ”Okay. Let`s start!” tyttö virnisti englanniksi. Kauhistuneena huusin, että et pidä tuntia englanniksi, saaden Teresia ottamaan sivuloikan. Pysyin vaivoin selässä ja keräsin ohjat. ”Ravia! Mutta rentouta sitä, näyttää pahasti siltä, että kohta räjähtää!” tyttö naureskeli minun taistellessani Teresian kanssa, joka meni pohkeenväistöä takaapää pois uralta. ”Eihän tästä tule mitään, otappa muutama kierros reipasta ravia, että se saa kunnolla pahimmat energiat purettua.” Sara huokaisi pidellen kättään otsallla. Minä taas yritin istua alhaalla hoitsuni kaahottaessa pää taivaissa.
Hetken kuluttua aloimme oikeasti hommiin.Sara päätti, että jalustimet pois, ja tempon muutoksia pitkillä sivuilla. Selvisin hienosti, koska olin näyttänyt Teresialle että olen sitä ovelampi. Nyt tamma ravasi tahdikasta ravia juuri niin kuin halusin. Tein pysähdyksiä, väistöjä ja taivutuksia molempiin suuntiin. Teresia näytti siltä että ei kestäisi enää askltakaan ravia. Jarrutteluni nähtävästi ärsytti sitä, joten ei kestänyt kuin muutama sekunti ja katastrofi oli käynnissä. ”Istu satulaan! Puolipidäte!!”Sara huusi opettajan äänellä. Minä olin kauhuissani kun tamma veti täyttä pukkilaukkaa uralla. Kapsahdin kolmannella pukilla kaulalle ja jalustimet irtosivat. Teresia jarrutti vihdoin normaaliin laukkaan ja sitten raviin. Äkkipysähdys, ja kaula alas. Muuta ei tarvittukkan, sillä tulin komeasti alas suitset kädessäni.
Sara katsoi kauhistuneena oliko sattunut mitään. Jännitys kumminkin laukesi pian, ja repesimme nauruun. Sara juoksi äkkiä viereeni ja sanoi, että olet kyllä hyvä tekemään tyylikkäitä putoamisia, mutta nyt laitetaan jookos ratsullesi suitset päähän ja jatketaan. Mutta se ei ollut niin helppoa, kun luulimme. Jouduimme piirittämään hoitsuni, koska se lähti aina karkuun kun meni lähellekkään. ”Älä viitsi” Sara sanoi tammalle kun se heitteli päätään minut ravaillessani. Otin vielä muutaman laukkapätkän ennen kuin siirsin hepan käyntiin. Sitten Sara sai idean: ”Oota, mä käyn hakemassa Trullin, niin mennään maastoon loppukäynneille!” nyökkäsin iloisesti. Joskus vielä lähtisimme molemmat ratsastaen maastoon, kunhan Sara ensin saisi luottamusta Trulliin. Menin pihalle ja lähdimme kävelemään polkua pitkin rauhallisesti, Saran taluttaessa omaa hoitsuansa ”Sinä olet maailman paras hevonen!” Sanoin Teresialle, ja halasin hikisen tamman kaulaa.
Jade & Teresia 22HM
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Jan 24, 2011 14:18:36 GMT 2
24.01.2011 Lumista laukkailua maastossa Kävelin rennosti kohti tallia. Minulla oli pieni flunssa, joten viitsinyt kamalasti riehua, mutta ajattelin aikani kuluksi käydä tallilla. Piha oli hyvin autio, ketään hoitajia ei ollut vielä oikein paikalla. Tuntien alkuun oli hyvin aikaa, niimpä ehtisin käydä Teresian kanssa hyvin vaikka pienellä maastolenkillä. Saavuttuani tamman boksille, huomasin sen olevan tyhjä. Arvatenkin heppa olisi tarhassa, joten nappasin riimunnarun mukaani ja lähdin matelemaan tarhoille päin. Teresia köpötteli hiljaa luokseni huomatessaan minut. Pujahdin portista sisään ja laitoin narun riimuun kiinni. Talutin Teresian boksiin ja kiinnitin sen rinkulaan. Riisui loimen varoen, tamman etsiessä karsinan pohjalta aamuheinien rippeitä Otin pakista harjan aloin harjata hoitsuani pehmein vedoin. Pian olin harjannut kaulan, joten siirryin etujalkojen kautta kylkeen ja siitä mahaan. Menin toiselle puolelle ja harjasin senkin yhtä huolellisesti. Puhdistettuani kaviot ja selvitettyäni harjan, puin Teresialle suitset. Se kävi helposti ja pian olimmekin jo pihalla. Pomppasin tamman paljaaseen selkään ja ohjasin sen istunnan avulla polulle. Ravasimme puolipitkin ohjin kohti aurattua peltoaukeaa. Lumi pöllysi tamman kavioiden alla sen edetessä tasaisesti. Nautin täysin siemauksin raikkaasta talvi ilmasta, ja kauniista lumikuorrutetuista puista. Maisemat olivat niin kauniit ja lumoavat, etteä tuskin huomasin olevamme jo pellon reunassa. Teresia alkoi sipsutella hermostunutta käyntiään ja halusi jo päästellä lujaa kiitolaukkaa. Pidätin sen kumminkin käyntiin, ja otin hallityn laukan noston, joka yltyi kylläkin hetken kuluttua vallan lujaksi tuuletukseksi nojauduin kaulalle ja otin harja tupon käteeni. Tämä oli ihanaa! Huomasin nenäni alkaneen vuotamaan ja kasvonikin olivat jo kovin kohmeessa, joten aloin hidestelemaan vauhtia ravin kautta käyntiin. Saavuimme pian tien risteykseen jossa hidastin käyntiin ja käännyimme oikealle. Ravasimme muutamia pätkiä vielä rennosti, mutta koska talli alkoi häämöttämään jo puiden lomasta, jarrutin hepan käyntiin ja annoin sille pitkät ohjat. Saavuimme rauhassa pihaan ja hyppäsin alas hepan selästä. Talutin tamman boksiin hymyillen iloisesti. Teresia pökki minua ystävällisesti päällään riisuessani siltä suitsia. Ripustin ne koukkuun ja otin loimen karsinan reunalta. Puin sen hoitsuni selkään ja kiinnitin ripeästi remmit. Lähdin nopein askelin tarhoille päin ja avasin portin. Teresia lähti ravaten ystäviensä luo. Pian kaikki tarhan hepat olivatkin aidalla kerjäämässä rapsutuksiani. Naurahdellen silittelin karvapalleroita ja moikkasin vielä Teresiaa lähtiessäni kotiinpäin. Jade & Teresia 23HM Aika nopea ja rento hoito, mutta olen tosiaan nuhainen, enkä viitsi kamalasti koneella istua... Vautsi, kiitoksia ahkerasta ja huolellisesta hoitamisesta! On hienoa nähdä, että tulette Teresian kanssa noin hyvin toimeen. Teresialle tekee hyvää, että sillä on tekemistä ja seuraa Tarinasi ovat sujuvia ja niitä on mukava lukea, ja kuvat piristävät suuresti mieltä. Hienoa hoitamista, kiitos! - Lynn
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Feb 3, 2011 17:33:06 GMT 2
Teresia ja minä Mian estevalmennuksessa, 24HM Pahoittelen epäaktiivisuuttani! Mulla on kouluhommien kanssa kovasti tekemistä, olen ollut kipeänä ja kone toimii niin hitaasti etten oo jaksanu alkaa kirjoittelemaan mitään... Syitä on paljon lisääkin, mutta en niitä nyt jaksa luetella. Pyrin hoitamaan sen minkä kerkeän, ilman stressiä tietenkin. Inspiraatiota ei puutu, eli siitä ei ole huolta ollenkaan!  Attachments:
|
|