|
Post by Lynn on Apr 21, 2011 7:50:13 GMT 2
Gísli frá Kya "Gisli"Islanninhevonen, ruuna, sk. 136 cm Hoitaja: -Omille sivuilleVeikeä ja kiltti höppänähevonen. Omistaa hieman neitimäisiä piirteitä eikä taatusti pidä kastumisesta. Tulevaisuuden tuntiratsu, toistaiseksi vielä koulutettavana. Kiltti ja fiksu opetettava.
|
|
siru
Uusi kävijä
|
Post by siru on Apr 25, 2011 9:59:42 GMT 2
Saavuin tallille jo aikaisin. Menin suoraan talliin ja vein laukkuni kaappiin. Astelin talliin ja hain Gislin harjat. Vein ne sen karsinalle ja lähdin hakemaan Gisliä ulkoata. Otin sen riimunnarun tarhan vierestä ja sujahdin tarhaan. Gisli tujotti minua kuin olisin ollut mikäkin variksenpelätin. Pysähdyin ja ojensin kättäni sitä kohden. *Pärsk* se pörähteli ja tuli varovaisesti lähemmäs. Pian se rantoutui ja antoi ottaa itsensä kiinni. Talutin Gislin karsinaan ja otin siltä riimun pois. Otin karsinan ulkopuolelta harjan ja aloin sukia sen mutaista karvaa. Kun olin valmis katsoin vielä kaviot. Palasin karsinaan ja istahdin turpeeseen. Gisli tönsi turpansa syliini ja kerjäsi rapsutuksia. Aloin rapsutella sen karvaa kunnes kuulin ovelta äänen. Nousin ylös ja kiiruhdin karsinan ovelle katsomaan kuka saapui. Se oli Lynn. -Moi, tervehdin iloisesti hymyillen. Työnsin Gislin pään pois edestä ja sujahdin ulos karsinasta. -Moi, mitäs sulle kuuluu? hän kysyi. -No, ihan hyvää. Gisli on ihana, huokaisin. -Mukava kuulla. no, mä meen nyt siistii karsinoita, Lynn huikkasi ja lähti astelemaan kottareita kohden. Itse lähdin viemään Gisliä tarhaan. Jätin Gislin tarhaan ja palasin talliin. Otin toiset kottarit ja aloin keräillä talikolla lantapalleroita. Kun olin valmis kävin kippaamassa lannat lantalaan ja menin kuuraamaan sen ruokakuppia. Siinä ei kestänytkään kauaan. Lopulta hain vain laukkuni ja läksin kotia päin:)  Siru ja Gisli 1hm.
|
|
siru
Uusi kävijä
|
Post by siru on Apr 26, 2011 19:03:52 GMT 2
-Huoh, että väsyttää, puhelin itsekseni kun kävelin koulusta kohti tallia. Olin meinannut nukahtaa koulussa. Vihaan koulua, ajattelin aina koulussa. Viimein kun näin tallin ja sen ympäristön virkistyin hieman. Menin sisään talliin ja kuulin Gislin hörähdyksen. -Hei, poika, maanittelin sille ja sujahdin sisään karsinaan. Kipukka työnsi turpansa taskuuni ja etsi herkkuja. No, olihan minulla pieni porkkana sielä ja otin sen ja annoin sen Gislille. Se mussutti sen nopeasti ja kerjäsi lisää. -Ei mul oo enää mitään, sanoin sille ja työnsin sen pään pois.
Lähdin hakemaan sen harjoja. Palasin takaisin Gislin luokse ja aloin harjailla sitä. Gisli oli mukavan puhdas joten minulla ei kauaan kestänyt. Tarkistin vielä sen kaviotkin, jotka olivat myös siistit. Vein sen harjat pois, kun huomasin Lynnin astelevan talliin. -Moi, onks Gislil muuten tänään tuntei?? tíedustelin. -Joo, alkeistunti, Lynn huokaisi. -Ok, mihin aikaan?? tiedustelin. -Puolen tunnin pääst, Lynn huokaisi ja lähti kirjoittelemaan taululle ratsastajalistaa.
Pian talliin asteli joukko pikkulapsia jotka ryntäsivät katsomaan listasta kellä he menisivät. -Jee, mä sain Gislin, huudahti tytöistä pienin. Menin karsinan ovelle ja tyttö saapui sinne harjoja kantaen. -Menetkös sä Gislil? Kysäisin häneltä hymyillen. -Joo. Ooks sä sen kulpanupun hoitaja? Hän tiedusteli silmät säteillen. -Jep, mut nyt aletaan harjaa, sanoin tytölle ja annoin hänen harjata Gisliä itse. -Jääks sä tänne jos mä meen hakee suitset ja satulan? kysyin häneltä. -Joo, hän huikkasi. Lähdin kävelemään varustehuonetta kohti.
Palasin Gislin luokse kantaen satulaa käsilläni ja roikottaen suitsia. Annoin suitset tytölle ja nostin satulan Gislin selkään. Kiersin ponin toiselle puolelle ja tarkistin että satulahuopa oli hyvin. Laskin satulavyön ja kiersin taas ponin toiselle puolelle. Kiinnitin satulavyön ja kysyin tytöltä osaako hän laittaa suitset. -En osaa, hän huokaisi. -Okei, mä opetan, hymyilin ja näytin ensin itse. Sitten annoin suitset tytölle. Muutaman yrityksen jälkeen hän onnistui.
Lähdimme taluttamaan Gisliä maneesiin. Autoin tytön selkään ja säädin jalustimet sopivaksi. Aloin taluttaa tyttöä ja Lynn saapui maneesiin.
Kun tunti viimein loppui veimme Gislin talliin ja otimme siltä varusteet pois. Tyttö lähti ja harjasin Gislin vielä huolella. Kun olin valmis vein sen harjat ja varusteet pois. Kävin hyvästelemässä Gislin ja lähdin kotiin päin kävelemään.
Siru ja Gisli 2hm
|
|
siru
Uusi kävijä
|
Post by siru on May 7, 2011 18:36:54 GMT 2
-Tallilla taas, hymähdin itsekseni kun tuttu talli piha ja hevoset tulivat näkyviin. Olin käynyt vasta muutaman kertaa Mallaspurossa mutta tunnen paikan jo todella hyvin. Muut henkilöt ovat vielä hieman vieraita.
-Hei, senki possu, huudahdin kun Gisli meni (vasta) 5 kerran syömään. Kiskoin sen pään ylös ja jatkoin matkaa. Yhtäkkiä Kipsukka pysähtyi. -Mitä nyt, tuhahdin sille. Se tuijotti tallin ovelle jossa oli kissa. -Höpsö, se on vaan kissa, naurahdin ja pyysin Gisliä tulemaan. Kissa väisti ja pääsimme sisään. Vein Gislin karsinaan ja otin siltä riimun pois. Ripustin riimun koukkuun ja lähdin hakemaan harjoja.
Kun palasin Gisli makoili tyytyväisenä turpeessa. Avasin karsinan oven ja se tuijotti minua suurilla lempeillä silmillään. Menin sen viereen ja silitin sen päätä. Gisli sulki silmänsä. Perutin kauemmas ja Gisli nousi jaloilleen. Laskin harjat maahan ja otin yhden niistä käteeni. Aloin sukia Gisliä pitkin ja reippain vedoin. Siinä ei mennyt kauaan. Pian aloinkin jo putsata kavioita. Siinähän ei kauaan nokka tuhissut.
Harjaustoimet suoritettuani laitoin Gislille riimun päähän ja klipsautin riimunnarun siihen kiinni. Avasin karsinan oven ja talutin Gislin ulos. Etsimme aurinkoisen paikan ja annoin Gislin popsia ruohoa. Olihan hyvä totuttaa se tuoreeseen ennen laidunkautta. Istahdin sen lähelle ja katselin kun se söi.
Puolen tunnin kuluttua vedin Kipsun pään pois puskesta ja lähdin taluttamaan sitä tarhoille. Päästin sen tarhaan ja Menin itse talliin. Hain kottarit ja talikon aloittaakseni karsinan puhdistus urakan. Minulla kesti vain vartti koska karsina oli aika siisti. Vein lannat lantalaan ja kottarit paikoilleen. Hain lopuksi tavarani ja lähdin kohti kotiani.
Siru ja Gisli 3hm
|
|
siru
Uusi kävijä
|
Post by siru on May 14, 2011 12:48:13 GMT 2
Tollanen kiva kuva:) Sussu ja Gisli 4hm Attachments:
|
|
siru
Uusi kävijä
|
Post by siru on May 26, 2011 18:42:11 GMT 2
Tuli tollanen inspis:) Gisli pääs karkuun. siru ja Gisli 5hm Attachments:
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Jul 24, 2011 21:27:27 GMT 2
24.7.2011 – Uusi hoitsu, uudet kujeet!
Siitä oli todella pitkä aika, kun olin viimeksi käynyt Mallaspurossa. Nyt olin kuitenkin saanut sieltä uuden hoitsun. Tietenkin minulla oli ikävä Teresiaa ja yhteisiä hetkiämme, mutta nyt minua odottaisivat aivan uuden seikkailut islanninhevos ruuna Gislin kanssa. Saavuttuani tallipihaan, jätin pyörän nojailemaan maanesin seinää vasten. Lähdin ensimmäisenä katsomaan, olisiko Gisli tallissa. Etsiskelin ruunan karsinaa ja hätkähdin ajatuksistani, kun Lynn koputti olkapäätäni takanani. Vaihdoimme pikaiset kuulumiset ja hän kertoi missä tarhassa uusi hoidokkini majailee. Kiitin Lynniä ja nappasin ruunan riimut sen karsinan koukusta mukaani. Lähdin iloisesti ulospäin kohti tarhoja. Näin monia hevosia ulkoilemassa, mutta kirjava poika erottui silmiini jo kaukaa. Se käänsi katseensa minuun päin, kun pujahdin sisään aitaukseen. Ponin silmistä huokui rauhallisuus ja kiltteys. Kutsuin Hiljaa ruunaa luokseni, samalla kun lähdin sitä kohti käsi ojennettuna.
Huomasin Gislin tulleen uteliaaksi, kun se käänteli korviaan kuullessaan ääneni. Se ei kumminkaan viitsinyt tai uskaltanut ottaa askeltakaan minua kohti. Pian saavuinkin ponin luokse ja silitin rauhallisesti uuden hoitsuni karvaa. Se hörähteli hiljaa ja pökki minua jo hieman kärsimättömästi. Naurahdin ajatukselle, että Gisli sanoi: ”Mennäänkö me sinne talliin, vai joudunko seisomaan tässä koko päivän sinun rapsuteltanavasi?”. Päätin siis kiinnittää narun kiinni issikan riimuun ja lähdin kohti tallia. Selvisimmekin hienostin karsinalle saakka, vaikka muutaman kerran olisi poni halunnut jäädä syömään tuoretta ruohoa tallin seinustalta. Kiinnitin Gislin käytävälle kahdella riimunnarulla ja lähdin hakemaan ruunan harjoja satulahuoneesta. Tapasin siellä muutamia hoitajia, joista osa näytti myös uudemmilta kasvoilta. Palatessani takaisin hoitsuni luokse, laskin pakin maaahan ja otin sieltä pehmeän harjan. Aloin harjata huolellisesti Gislin pörröistä peitinkarvaa.
Kun olin saanut harjattua ruunan huolellisesti läpikotaisin pehmeällä harjalla, päätin puhdistaa kaviot. Siinä vierähtikin tovi, kun meille tuli aluksi pieniä erimielisyyksiä kavion nostamisessa. Lopuksi ajattalin vielä letittää ponin harjan hienosti. Kohta letit jo koristivatkin issikan harjassa ja hännässä. Kun olin tyytyväinen lopputulokseen, irroitin Gislin käytävältä ja lähdin taluttamaan hoitsuani ulos. Päätin käydä pienellä lenkillä, palauttakseni vähän paikkoja mieleeni. Kävelimme rauhallisesti poutasäässä ympäri metsiä ja hiekkapolkuja. Koska Gisli näytti niin kovasti haluavan maistella tuoretta ruohoa, päätin pysähtyä hetkeksi tien laitaan. Ponin mussutellessa kesän vehreitä korsia, mietin kaikkea, mitä tulisin vielä kokemaan tämän upean ponin kanssa. Halasin innoissani ruunan kaulaa ja se vain jatkoi syömistä. Ahne poni, naurahdin mietiskellessäni. Päätin lähteä pian takaisin tallille ja viedä hoidokkini tarhaan.
Saatuani Gislin ulkoilemaan, ryhdyin puhdistamaan karsinoita. Lappasin kaikki lannat ja märät kuivikkeet kottareihin, ja toin tilalle uutta puhdasta purua. Lakaisin vielä tallikäytävältä pois heinänrippeet ja hiekat ja heti näytti siistimmältä. Koska minulla oli vielä puolituntia aikaa olla tallilla, päätin alkaa puhdistamaan Gislin suitsia. Purin remmit osiin ja aloin hinkata niitä saippualla. Saatuani osat hohtamaan, pesin saippuat pois märällä rätillä ja kuivasin sen jälkeen ne kuivalla sienellä. Sivelin vielä suitsiin valjasrasvaa ja kokosin ne pikaisesti. Harjasin hoitsuni suojat ja satulahuovan, koska niissä näytti olevan paljon irtokarvoja. Hoidettuani tallihommat lähdin vielä moikkaamaan Gisliä. Annoin pojalle porkkanan ja pusun turvalle, ennenkuin nappasin fillarini maneesin kulmalta ja lähdin kotiin päin.
Jade ja Gisli 1hm <3
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Jul 28, 2011 17:45:22 GMT 2
28.7.2011 - Juoksutusta ja taluttelua
Harjailin Gisliä puomilla pölärillä. Se nuokkui silmät puoliummessa ja nautti harjauksesta. Mietin tämän päivän suunnitelmiani. Ensin hieman juoksutusta ja sitten poni talutustunnille. Huoh, joutuisinpahan minäkin juoksemaan tuolla paahtavalla kentällä. Vaihdoin käteeni päähärjan ja siistin ruunan pään. Sen silmissä oli hieman rähmää, joten hinkkasin ne irti pesusienällä. Tämän jälkeen heitin sienen pakkiin ja suljin sen. Kuskasin harjat satulahuoneeseen ja otin seinältä naulasta kapsonin. Puin sen ulkona issikan päälle. Gisli vähän vastusteli heiluttelemalla päätään, mutta sain kaiken hoidettua ilman sen suurempa tappeluita. Vihdoin olimme valmiita lähtemään maneesiin, ja hoputin hoitsuni liikkeelle. Se lähti kävelemään suurta ympyrää käynnissä ympärilleni. Muutaman kierroksen mentyämme molempiin suuntiin käynnissä, maiskautin ruunalle merkiksi siirtyä raviin. Se vaikutti hieman kankealta, joten juoksutin hoitsuani aika pitkään ravissa molempiin suuntiin. Huomasin, että nuorella ponilla ei kauan kuitenkaan kunto ja keskittymiskyky riittänyt, joten siirsin Gislin käyntiin.
Pian oli aika koittaa laukannostoja. Gisli innostui päästessään laukkaamaan, mutta pysyi kuitenkin helposti hallinnassani. Ohjasin ruunaa kauemmas itsestäni juoksutuspiiskan avulla. se pärskähteli ja suurensi ympyrää. Muutaman minuutin kuluttua vaihdoin suuntaa ja jatkoin Gislin juoksuta laukassa siihenki kierrokseen. Huomasin kellon olevan jo sen verran, että meidän täytyisi pian mennä talliin, jotta ehtisin laittaa issikan kuntoon talutusta varten. Kävelytin hoitsuani vielä viitisen minuuttia molempiin suuntiin uraa pitkin, ennenkuin lähdimme talliin valmistautumaan tunnille. Karsinan luona odottikin jo noin kymmenen vuotias tyttö kypärä päässä. Moikkasin häntä ja riisuin Gisliltä kapsonin pois karsinassa. Suljin karsinan oven huolellisesti ja lähdimme yhdessä Sofian kanssa varustehuoneeseen. Opetin tytön satuloimaan ja suitsimaan ponin, sillä meillä oli hyvin aikaa tunnin alkuun. Kohta talutimmekin Gislin jo kaartoon ja autoin Sofian ruunan selkään. Tunti meni ihan hyvin, vaikka Gisli olikin aluksi vähän laiska. Kun tyttö oli lähtenyt ja olimme hoitaneet ponin, vein sen tarhaan. Lähdin iloisesti limua hörppien takaisin talliin siivoamaan hoitsuni karsinaa ja tekemään sille iltaruokia.
Jade & Gisliponi 2hm
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Aug 11, 2011 19:12:40 GMT 2
11.8.2011 - Koulutreeniä
Kylläpä aika kuluu nopeasti, mietin kävellessäni suoraan koulusta tallille. Olin ottanut ratsastusvarusteet mukaan tallille, joten pääsisin tänään ratsastamaankin, jos Gislillä ei olisi montaa muuta tuntia tiedossa. Kävelin talliin ja suoraan hoitsuni karsinalle. Runna hörähti minut nähdessään ja tuli heti kerjäämään rapsutuksia. Tietenkin se myös tarkisti, jos minulla olisi ollut herkkuja mukana taskussa. Rapsutin issikan lämmintä kaulaa sen tuuhean harjan alta. Nappasin riimunnarun karsinan edestä ja otin Gislin käytävälle harjattavaksi. Haettuani harjat huomasin muutaman tallitytön juttelemassa käytävällä. Menin kysymään, haluaisivatko nämä harjata hevoseni sillä aikaa, kun kävisin itse vaihtamassa ratsastusvarusteet ylleni. Tytöt menivät nnoissaan puunaaman ponia ja minä tosiaan lähdin oleskeluhuoneeseen. Vaihdoin housut ja otin vielä kypärän repustani, ennenkuin lähdin varustamaan Gisliä. Olin ajatellut hieman koulutreeniä, joten hepo ei pääsisikään tänään ihan niin helpolla, mietin tyytyväisenä matkatessani ponin karsinalle, sen varusteet sylissäni. Tytöt olivat jo onneksi saaneet hoitsuni harjattua ja kiitin heitä avusta. Nakkasin Gislille satulan selkään ja kiristin vyön. Hitsin pullukka poni, naureskelin, kun sain satulavyön vain hädintuskin kiinni ensimmäisiin reikiin. Avasin suitset ristityksestä ja heitin ohjat hoitsuni kaulalle. Sain laitettua onneksi helposti suitset sen päähän ja pian olimmekin valmiita lähtemään kentälle.
Nousin kentällä Gislin selkään ja painin pohkeet sen kylkiin kiinni. Gisli lähti tallustelemaan innokkaasti käynnissä uraa pitkin, minun keikkuessa sen selässä. Viiden minuutin kuluttua otin ohjat tuntumalla ja siirsin ruunan raviin. Aloin keventää ja samalla kokoamaan Gisliä. Yritin saada ponin rennommaksi ja onnistuinkin siinä yläättävän hyvin. Gisli alkoi laskea päätään alemmas ja askeltamaan tasaisemmin. Menin vielä toiseenkin suuntaan ympyröitä ja muita kaaria ravissa, kunnes siirryin takaisin käyntiin. Harjoitteli muutaman kerran peruutuksia ja etuosa käännösiä, sekä raviin siirtymisiä. Otin jalustimet kaulalle ja kokeilin laukkaa. Laukkasin noin viisi minuuttia molempiin suuntiin. Huomasin Gislin olevan jo hieman hikinen, joten ajattelin ottaa loppuverryttelyt. kymmenen minuutin jäähdyttelyjen jälkeen halasin Gisliä ja talutin ponin talliin. Otin ruunalta pikaisesti varusteet pois, jotta se pääsisi syömään iltaheiniään. Vein vielä varusteet takaisin paikoilleen ennenkuin lähdin kotiin.
Jade ja Gisli 3hm
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Sept 26, 2011 15:10:19 GMT 2
26.9.2011 - Pitkästä aikaa
Kävelin jännittyneenä kohti Mallaspuroa. Olin niin kiireinen, etten ollut ehtinyt käydä siellä yli kuukauteen. Mietin miten minut taas otettaisiin vastaan tallilla. Saavuttuani perille lähdin hakemaan Gisliä tarhasta. Poni oli aivan tarhan perällä muiden ponien kanssa ja tuskin edes huomasi tuloani. Jouduin jonkin aikaa viheltelemään, ennenkuin ruuna alkoi kiinnostua minusta. Se huiskautti häntäänsä ja lähti hiljalleen kävelemään minun luokseni. Silitin Gislin päätä ja annoin sille palan kuivaa leipää. Poni hörähteli nyt jo uteliaana ja tökki minua samettisella turvallaan. Gisli ei siis selvästikkään ollut muuttunut tai unohtanut minua. Talutin ponin sisälle talliin, jossa törmäsin Lynniin. Juttelimme siinä tovin ja sitten lähdin karsinaan harjaamaan Gisliä. Jouduin aika kauan puhdistamaan ponin turkkia, sillä ruunaa ei oltu selvästikkään harjattu pitkiin aikoihin.
Olin juuri lähdössä takaisin varustehuoneeseen, kun Lynn käveli luokseni Gislin varusteet sylissä ja pikkutyttö hänen vierellään. - Sori kauheesti, unohin että Gisli on menossa kymmenen minuutin kuluttua talutustunnille, voisitko sä mitenkään auttaa? Lynn kysäisi. - Tottakai! Vastasin pirteästi ja nappasin satulan ja suitset Lynniltä. Onneksi Gisli käyttäytyi mallikkaasti varustaessani sitä, sillä aikaa oli suhteellisen niukasti. Kun olin saanut kamat ponille, talutimme sen ratsastajan Lindan kanssa ruunan kentälle. Gisli seisoi paikoillaan nätisti kun kiristin sen satulavyön, autoin Lindan selkään ja säädin jalustimet sopiviksi. Lähdimme kävelemään uraa pitkin, samalla kun lynn ohjeisti ratsastajia oikeaoppiseen istuntaan. Pian he alkoivatkin harjoitella pysähdyksiä. Gisli osasi käyttäytyä hyvin, joten taputin sitä itsekkin kaulalle.
Tunnin loputtua Linda sanoi, että hänen täytyisi jo lähtä kotiin. Sanoin että se sopii, olin nimittäin suunnitellut tekeväni pienen lenkin maastossa. Nousin satulaan ja pidensin jalustimet sopivan pituisiksi. Lähdin käyntiä kohti maastoja. Gisli ei malttanut enää pysyä käynnissä kunnolla, vaan halusi selvästi mennä kovempaa. Päätin että olkoon menneeksi, tehdään sitten niin kuin poni haluaa. Annoin hoitsulleni laukkapohkeet ja se suorastaa räjähti laukalle! otin tukevan otteen issikan harjasta ja nautin oikein kunnolla kovasta vauhdista. Hyppäsimme myös muutaman tukin jotka tulivat matkalla vastaan. Hiljensin hyvissä ajoin ennen tallille paluuta ratsuni raviin ja tein loppukäynnit kentällä. Tallissa Laitoin Gislille ohuen loimen, koska se oli hieman hikinen. Autoin myös Lynniä karsinoiden puhdistuksessa ja iltaheinien jaossa, ennen kotiin lähtöäni.
Jade ja Gisli 4hm
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Oct 18, 2011 17:25:50 GMT 2
18.10.2011 – Pitkä päivä tallilla
Menin tänään tallille suoraan koulusta, sillä minulla olisi siellä paljon tekemistä. Saavuttuani vihdoin tallille kävin ensimmäisenä katsomassa oliko Gisli karsinassaan. Eipä ollut, joten nappasin riimunnarun mukaani ja lähdin hakemaan ponia tarhasta. En joutunut ruunaa pyydystämäänkään tarhan mutaisimmasta kohdasta, kun se jo minut nähtyään tuli portille. Silitin issikan kaulaa kun se nuuhki minua. Napsautin narun kiinni riimuun ja lähdin viemään hoidokkiani talliin.
Laitoin sen karsinaan kiinni ja lähdin hakemaan harjoja ja suitsia varustehuoneesta. Palattuani takaisin karsinalle aloin harjata mutaista ponia ripeästi. Vaikka yritinkin olla nopea, meni minulla kauan ennenkuin Gisli oli kunnolla puhdas ja olin saanut puhdistettua sen kaviot. Kävin hakemassa kypäräni kaapiltani ja sitten suitsin ratsuni. Se antoi kiltisti minun laittaa suitset päähänsä ja pian pääsimmekin jo lähtemään kentälle. Nousin ulkona jakkaraa apuna käyttäen ponin satulattomaan selkään ja lähdimme köpöttelemään maastoon.
Menimme suurimmaksi osaksi vain käyntiä ja ravia, mutta teimme myös muutaman laukkapätkän Gislin ollessa niin innoissaan. Suunnittelin tekeväni vain lyhyen lenkin tänään, joten käänsin ponin heti ensimmäisestä risteyksestä oikealle, josta olisi tallille puolitoista kilometriä matkaa. Ilma oli hyvinkin viileä ja nautin todella siitä, että ratsuni paljas selkä lämmitti jalkojani samalla kun ravasimme pitkin metsiä ja teitä.
Palasimme takaisin tallille noin neljänkymmenenviiden minuutin kuluttua. Otin Gisliltä suitset pois, laitoin sille riimun päähän ja talutin ponin tarhaan. Päätin ensitöikseni siivota ponin karsinan ja sen Ruokakipon. Hain kottikärryt ja talikon ja aloin hommiin. Lapioin huolellisesti kaikki lannat ja märät purut pois hoitsuni karsinasta. Kävin lopuksi kippaamassa kottarit lantalaan, ennenkuin hain kuivia puruja tilalle. Levittelin uudet purut Gislin karsinaan ja vein kottarit ja talikon paikoilleen.
Seuraavaksi olisi vuorossa operaatio ruokakupin puhdistus. Hain siis tiskiharjan ja pesuainetta satulahuoneesta ja aloin kuurata harjalla kauranjyviä pois kiposta. Huuhtelin lopuksi pesuaineen pois vedellä ja lähdin kohti satulahuonetta. Huomasin satulan ja suitsien kaipaavan hieman huoltoa, joten enköhän alkanut puhdistaa niitä. Harjasin samalla myös kaikista suojista kurat pois, ja järjestelin loimet siististi paikoilleen. Lynn tuli samassa kysymään, haluaisinko auttaa hakemaan hevosia sisään ja jakamaan iltaheiniä. Sanoin voivani tulla auttamaan ja lähdin hakemaan riimunnaruja hevosten karsinoiden ovista.
Ensimmäisenä hain sisään Blingin. Se hieman hötkyili matkalla talliin, mutta ei kumminkaan yrittänyt päästä karkuun. Seuraavaksi hain Piitun sisälle, joka tuli kiltisti perässäni tallustaen karsinaansa, ihastutta suomenhevonen tosiaan. Kun hevoset oli haettu, Otin Trullin, Ronjan ja Löpön talliin. Viimeiseksi hain vielä Gislin ja Väiskin syömään iltaruokiaan. Ehdin jakaa vielä muutamille poneille heinät ja lakaista käytävän, kunnes äitini tuli hakemaan minua tallilta. Moikkasin Lynniä ja Gisliä, ja kiiruhdin pimeässä autolle.
Jade ja Gisli 5hm
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Oct 20, 2011 18:26:47 GMT 2
20.10.2011 – Esteitä! Olin innoissani, sillä tänään olisin menossa ekaa kertaa hyppäämään Gislillä. Kaverini oli luvannut jo koulussa tulla kuvaamaan minua. Niimpä viimeisen tunnin loputtua hyppäsimme Mallaspuroon vievän bussin kyytiin. Kerroin matkalla ystävälleni Sonjalle hoitsustani Gislistä. Sonja ei tiennyt paljoakaan hevosista, mutta vaikutti kiinnostuneelta. Kun vihdoin bussi saapui perille, menimme suoraan talliin. Gisli oli karsinassaan, joten kävin pikaisesti hakemassa varusteet satulahuoneesta. Koska poni oli jo puhdas, päätin harjata sen mielummin treenejen jälkeen. Nostin satulan ruunan selkään ja kiinnitin satulavyön löysälle. Seuraavaksi nappasin suitset naulasta ja otin Gisliltä riimun pois. Poni haukotteli juuri sopivasti niin, että sain kuolaimet helposti sen suuhun. Kiinnitin remmit huolellisesti ja otin ohjat pois hoitsuni kaulalta. Kysyin Sonjalta haluaisiko hän taluttaa Gislin maneesille. Sonja sanoi että sopiihan se, joten annoin ohjat hänelle ja hain kypäräni lokerostani. Kentällä Kiristin tuttuun tapaan satulavyön, nousin selkään ja säädin jalustimia muutaman reiän lyhyemmiksi, sillä olihan minun tarkoitus ainakin yrittää hypätä Gislillä. Gislin kävellessä uralla silmät ummessa, pyysin kaveriani tekemään pari ristikkoa toiselle pitkälle sivulle ja toiselle yhden pienen pystyn. Samalla kun Sonja kokosi esteitä, tein ponin kanssa alkuverkat. Ravaillessani tein paljon temponmuutoksia ja kiemuroita, jotta ruuna olisi hyvin kuulolla kun alettaisiin hyppäämään. Laukkasin myös molempiin suuntiin muutaman kierroksen. Päätin lämmittelyksi hypätä ristikko sarjan. Annoin Gislille kulmassa laukkapohkeet ja poni lähti kuuliaisesti etenemään kohti ensimmäistä estettä. Hypystä tuli kuitenkin todella pitkä, sillä issikka lähti pomppuun jo kaukaa. Tämän seurauksena lensin kaulalla ja Gisli teki onneksi stopin toisen ristikon eteen. Nauroimme molemmat tapahtumalle pitkään, ennen kuin yritin uudestaan. Tällä kertaa hypyt onnistuivat mainioisti, joten päätin koittaa neljänkymmenen sentin pystyä. Gisli alkoi hieman hidastaa ennen hyppyä, mutta ylitti esteen kuitenkin kannustuksellani. Otin välikäynnit sillä aikaa, kun Sonja korotti toisen ristikon kuudenkympin pystyksi ja yksittäisen pystyn viidenkympin okseriksi.. Lisäksi aivan uran vieressä oli kolme puomia. Huokaisin syvään ja nostin jälleen laukan. Ylitimme ristikon ja pystyn hienosti. Puomit sujuivat jotenkuten, vaikka Gisli vähän kompuroikin niillä. Okserille tuli valtava loikka, mutta päästinpähän ainakin yli, tuumin itsekseni. Hyppäsin radan vielä uudelleen ja nyt meni jo huomattavasti paremmin kuin ensimmäisellä kerralla. Tein vielä loppuravit rauhallisessa tahdissa molempiin suuntiin ja annoin Sonjan istua Gislin selässä loppukäyntien aikana, samalla kun talutin hoitsuani. Noin kymmenen minuutin kuluttua talutin ruunan maneesin keskelle ja Sonja tuli alas selästä. Nostin jalustimet ylös ja lähdin taluttamaan Gisliä talliin. Harjasimme hikisen ponin huolellisesti ja puhdistimme sen kaviot. Sanoin Sonjalle, että laitetaan sille loimi päälle kun se menee vielä ulos ja on noin hikinen. Laitoimme siis ponille ohuen loimen selkään ja talutimme sen tarhaan. Gisli meni heti syömään heiniään, kun me lähdimme purkamaan esteitä maneesista. Korjattuamme esteet pois, lähdimme oleskeluhuoneeseen juomaan kupit kaakaota ja lämmittämään käsiämme. Juttelimme kaikenlaista Sonjan kanssa ja katselimme hänen ottamia videoita. Samassa huomasin, että seuraava bussi tulisi viidentoista minuutin kuluttua, joten pakkasimme tavarat ja lähdimme ulos. Kävin vielä halaamassa Gisliä ja annoin sille porkkana palan, sekä pusun turvalle. Sitten kiiruhdin nopeasti bussin. Jade ja Gisli 6hm Hieno Gisli! Ponista alkaa kuoriutua taitava hyppääjä, vaikka välillä meno on haparoivaa. Upeaa nähdä, että teidän yhteistyönne toimii näin hyvin ja hauskaa, että Kipsukka pääsi hyppäämään kanssasi. Se on osoittanut pitävänsä hyppäämisestä, ja varmasti nautti ratsastuksesta. Kivaa myös, että sait kaverin kuvaamaan menoa - kuvia ja videoita on aina hauska katsoa jälkeenpäin.  - Lynn
|
|
Jade
Ahkera osallistuja

|
Post by Jade on Oct 31, 2011 21:27:43 GMT 2
31.10.2011 - Muutoksen tuulia Saavuin ihan illalla vielä pikaiselle käynnille Mallaspuroon. Minulla olisi hieman asiaa Lynnille, joka liittyi Gislin hoitoon. Olin nimittäin juuri kuullut Elisalta, että saisin alkaa hoitaa tämän Aapo hevostaan. Olin jo pitkään haaveillut osaavasta hevosesta, jolla voisin myöhemmin kisaillakkin. Olin siis nyt päättänyt, että Gislistä olisi kai pakko päästää irti, sillä aikaa ei molemmille hevosille kunnolla riittäisi. Astuin hyisestä ulkoilmasta lämpimään talliin ja astelin Gislin karsinalle. Pujahdin heiniään mussuttavan ruunan luo ja halasin sitä pitkään. Silittäessäni ponia siinä, en huomannutkaan Lynnin lähestyvän minua. Tervehdin tyttöä iloisesti, mutta samassa vakavoiduin ja selitin asiani. Lynn näytti ainakin ymmärtävän, etten kerennyt enää Gislin hoitamista jatkamaan. Silittelin vielä ruunaa ja annoin pusun sen turvalle. Muutama kyynel vierähti poskelleni sulkiessani karsinan oven, mutta olin silti sisimmässäni iloinen. Tiesin mitä halusin ja toivottavasti en tulisi katumaan päätöstäni. Näissä kaikissa ajatuksissa lähdin tallustamaan takaisin kohti kotia. Eli siis joudun valitettavasti jättämään Gislin hoitamisen tähän. Ei Gislissä mitään vikaa ole, mutta olen siis tosiaankin pitkään halunnut kehittyä ratsastajana ja siksi päätin hankkia hieman tasokkaamman kisaratsun hoitsukseni. Tämä päätös myös sen takia, koska Gislin kanssa ei nyt viime aikoina ole oikein inspannut tarinoiden kanssa. Toivottavasti poni saa uuden hyvän hoitajan, jolla riittää aikaa sen rapsutteluun! Toivon myös kovasti, että ymmärrätte päätökseni asiani suhteen  .
|
|